Efter flere år med storslået fejring af Årets Reumert i Odense blev Årets Reumert-priser her til aften uddelt i Skuespilhusets Foyer i København i et mere intimt format, men med samme festlige stemning og dedikation til at hylde og hædre dansk scenekunst. Årets Reumert samler fortsat branchen og understreger vigtigheden af at anerkende den kunstneriske kvalitet, årets bedste præstationer og det stærke scenekunstmiljø, der præger Danmark. I år var det skuespiller Bodil Jørgensen, som løb med en stor del af opmærksomheden, da hun modtog Årets Hæderspris for sin mangeårige vigtige rolle i dansk scenekunst.
Årets Forestilling gik til Aarhus Teater og Holstebro Dansekompagnis formfuldendte og overraskende opdatering af Ludvig Holberg-klassikeren Jeppe på Bjerget, begavet og elegant instrueret af Christian Lollike – det er dermed andet år i træk, at Aarhus Teater og Christian Lollike løber med prisen for Årets Forestilling.
Bodil Jørgensen løb med opmærksomheden, da hun modtog Årets Hæderspris. Årets Hæderspris gives til en scenekunstner, der gennem mange år har spillet en stor rolle for dansk scenekunst. En aktiv scenekunstner, der ikke bare i den forgangne sæson, men gennem en årrække på enestående vis har bidraget til en positiv udvikling af scenekunsten i Danmark. Bodil Jørgensen har desuden tidligere modtaget Reumertpriserne: Årets Samspil sammen med Jens Albinus i 2024 og Årets Kvindelige Ensemblerolle i 2020.
Ena Spottag modtog prisen for Årets Hovedrolle for sin dybe og menneskekloge skildring af særlingen Mattis i Fuglene på Revolver/Republique, og Malene Melsen modtog Årets Birolle for sin uforglemmelig præstation i Gengangere på Husets Teater og Odense Teater. Årets Samspil gik til Jens Albinus, Christine Albeck Børge, Sigrid Husjord, Joen Højerslev, Francisco Kalle Navarro og Özlem Saglanmak for deres nærværende og respektindgydende samspil i Les Misérables på Betty Nansen Teatret og Det Norske Teatret, mens Ida Cæcilie Rasmussen modtog Årets Solopræstation for sin nådesløse og overbevisende kropslige formidling af Christina Hagens in-your-face lyrik i Pow Pow Pow på Revolver.
Årets Særpris gik i år til Ruth Rebekka Hansen og Roskilde Festival, Aaben Dans, Bora Bora, Teater Momentum og Dansehallernes medrivende dansesolo i glasboks Ripe Body, mens Brancheprisen – Årets Teater, den eneste pris som ikke nomineres og vælges af Reumertjuryen, men af Dansk Teaters medlemsteatre, gik til det visuelle danseteater med globalt udsyn, Bora Bora, der på inspirerende vis præsenterer dans og scenekunst fra ind- og udland på både lokale, nationale og internationale festivaler.
Det var skuespiller og teaterleder for Teatergrad Christine Worre Kann, der var vært på Årets Reumertshow og førte publikum sikkert gennem en festlig aften, hvor branchen og publikum hyldede scenekunsten.
Anerkendelse til både nyere og erfarne kunstnere
Flere af priserne ved Årets Reumert 2025 løb til en række stærke navne – både nyere og mere erfarne. Det kom bl.a. til udtryk i Årets Instruktør, der gik til Sigrid Johannesen, for Idioten på Aarhus Teater, Årets Dramatiker, som Henrik Szklany, modtog for Flextrafik og slagtesvin på Aalborg Teater. Derudover modtog Laura Løwe, prisen for Årets Scenedesigner for Et drømmespil på Det Kongelige Teater, og Cecilie Gerberg gik med prisen som Årets Sanger for Next To Normal på Odense Teater.
Årets Talenter
Aarhus Teaters Derude og GenZ Endgame udløste en talentpris til skuespiller Thorbjørn Hedegaard. Desuden modtog instruktør Carolin Oredsson (Kirstens Hævn og Lagerlöf, Aarhus Teater), scenograf Josefine Thornberg Thorsøe (Kirstens Hævn og Lagerlöf, Aarhus Teater), skuespiller Kasper Krassimir (Desertør, Blaagaard Teater) og skuespiller Laura Kronborg Kjær (Bag facaden, Herning Ny Teater) hver især en af de i alt fem talentpriser.
Se alle årets prismodtagere HER.