Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival

Lisbon Floor, Copenhagen Opera Festival. Foto: Søren Meisner

Juryens motivation

I et hjemsøgt højhus forvandledes de stakkels beboere til dæmoniske planter og bestialske mordere. Komponist Matias Vestergård og librettist Lea Marie Løppenthin skabte finurlige klange og befippet dialog, sunget som hvirvelvinde af morbid komik og syret følsomhed.

Øvrige nominerede

Manualen, Det Kongelige Teater

Komponist Louise Alenius tog os helt ind i den smerteplagede menneskekrop, hvor organerne var i dødskamp. Sorgtoner og pulserende klangflader forvandlede forfaldet til en overdådig dødsmesse. Til sidst satte paukerne ind, kroppen opgav og måtte dø. Brutalt medrivende

Den sidste olie, OPE-N og Athelas Sinfonietta Copenhagen

I Østerbro Skøjtehal sad vi på små lysende skamler og frøs, mens kolonitidens rovdrift på den grønlandske natur foldede sig ud i formørkede arier. Niels Rønsholdts nykomponerede klange voksede til en stor, minimalistisk operaoplevelse. Med blod, hvalolie og kontratenor!