Ida Cæcilie Rasmussen, Pow Pow Pow, REPUBLIQUE/REVOLVER
Juryens motivation
Det kræver noget særligt at give krop til forfatter Christina Hagens in-your-face-lyrik om vold, grænseskred og underklassens vilkår. Det kan Ida Cæcilie Rasmussen. Hun kastede sig nådesløst ind i ordkaskaderne og ramte publikum lige i hjertekulen. Ikke en eneste overdrivelse eller stereotyp, kun rå smerte formidlet med veldoseret ironi, ordspil og blødende remser.

Foto: Emilia Therese
Øvrige nominerede
Nanna Cecilie Bang, Noter om Blanche, Husets Teater
Nanna Cecilie Bang var alene på scenen. Fabulerende og causerende i sin evige vekslen mellem selvironisk udlevering og frygtsom eksistentiel angst. For følsom, forkert, for meget. I sin famlende talestrøm spejlede hun sig i Blanche og indfangede alletiders udsatte kvindeskæbner. Et charmerende generationsportræt med strejf af kapitalismekritik – og et fængslende manifest for magien.
Ulla Vejby, Bølgebryder, Syddjurs Egnsteater
Jenny var vild. Svømmede over Kattegat. Forcerede hele livet floder, stræder og havstrømme med svømmeglæde og selvsyn for, at intet var umuligt. I monologen møder vi Jenny. Fuld af fortælleglæde og nærvær. Crawlende i luften, fra toppen af en piedestal. I diskussion med mænd, som mangler tiltro og lykkelig foran folkemængden der hyldede hendes bedrifter. En brusende skildring af en ener.