Henrik Szklany, Flextrafik og slagtesvin, Aalborg Teater

Juryens motivation

Klassesamfundet levede og åndede på sønderrivende vis i denne landsby, hvis overlevelse og sammenhold var truet af politikernes nedskæringer og kapitalismens rovdrift. Uden at forfalde til stereotyper skrev Szklany rørende og oprørende om de udfordringer, som det såkaldte udkantsdanmark står i.

Foto: Anders Søgaard Sørensen

Øvrige nominerede

Mei Oulund, Dæmningen – Det tabte land, Odsherred Teater

Hvad stiller man op, hvis et storstilet EU-projekt vil oversvømme ens slægtsgård og drukne den tilhørende landbrugsjord? Klimadebat og lokalhistorie blev løftet til et dirrende eksistensdrama, hvor fortid og nutid spejlede sig formfuldendt i hinanden. Nænsomt, fordomsfrit og fyldt med nuancer.

Trine Rosa Bonde, Blodet i vores årer, Trine Rosa Bonde og Mungo Park

Der higedes desperat efter fars kærlighed i Trine Rosa Bondes begavede modernisering af fortællingen om Kain og Abel. Misundelsen var martrende, og teksten ramte hjerteskærende den ødelæggende følelse med sine mundrette replikker, revsende undertekster og bibelske overbygning. Grusomt og smukt på samme tid.