
Foto: Camilla Winther
Thorbjørn Hedegaard, skuespiller (DDSKS 2024), Derude og GenZ Endgame, Aarhus Teater
Juryens motivation
I monologen Derude tryllebandt Thorbjørn Hedegaard publikum med sin karismatiske og frihedssøgende Mads. I ensembleforestillingen GenZ Endgame fik Alex en sårbarhed, som gav stemme til samtidens præsentationspres og identitetssøgning. To karakterfortolkninger, som understregede Thorbjørn Hedegaard talent for at give komplekse unge karakterer dybde, fandenivoldskhed og autenticitet.
Carolin Oredsson, instruktør (DDSKS 2023), Kirstens Hævn og Lagerlöf, Aarhus Teater
Juryens motivation
Carolin Oredssons kunstneriske kunnen var imponerende. I Kirstens Hævn skabte hun en intens, fysisk fortælling om teenagepigers gryende begær og opgør med familien i et patriarkalsk vestjysk miljø. I Lagerlöf lod hun to enaktere af Selma Lagerlöf omsætte til scenen med humor, romantik og skarp samfundskritik. Her var en fagstærk kunstner med blik for samtiden og talent for at forløse fortællingerne fabulerende og billedstærke.

Foto: Rumle Skafte

Foto: HEIN
Laura Kronborg Kjær, skuespiller (DDSKS 2023), Bag facaden, Herning Ny Teater
Juryens motivation
Det handlede om kærlighed eller rettere manglen på samme. Laura Kronborg Kjær var datteren Cecilie, som forældrene aldrig havde elsket. Med nærvær og blik for følelsernes kompleksitet, balancerede hun elegant den voksne datterens higen efter nærvær og forståelse. Fuld af empati. Fortolket med lige dele selvbeskyttende hårdhed og eftergivende omsorg, og med stort talent for at vise os kærlighedens komplicerede vilkår.
Josefine Thornberg-Thorsøe, scenograf (DDSKS 2023), Kirstens Hævn og Lagerlöf, Aarhus Teater
Juryens motivation
Der lugtede af stald i Josefine Thornberg-Thorsøes scenografi til Kirstens Hævn. Vi var i en stald. Med hestebokse og sadler på rad. Et teenagerum for hesteridt og hor, druk, fest, begær og brutalitet. Lagerlöf emmede af svensk sommer, erotik og undergang. Skabt med fjerlette stoffer, Smålandshegn, lyse pasteller, sort og dunkelt rødt. Her var en kunstner med særligt talent for de legende og sansemættede scenografier.

Foto: Benjamin Krog

Foto: Frida Gregersen
Kasper Krassimir, skuespiller (DDSKS 2024), Desertør, Blaagaard Teater
Juryens motivation
Øjnene i det hvidkalkede ansigt var søgende, sørgmodige og angstfyldte. Overgangen fra sværmerisk teenager til nedbrudt fange blev skildret intenst, smerteligt og mærkbart autentisk. Lige så uforglemmelig var Kasper Krassimir som dukkefører – en dødsmærket dreng, der med varsomme hænder og langsomme bevægelser, fik liv. Her var en skuespiller med talent for at vise os et menneskes martrede sind.