Ryan Tomash, Don Quixote, Det Kongelige Teater

Juryens motivation

Jalousien sprang som gnister fra hans fyrige toreador, som det ene øjeblik skred rank og stolt over scenen, det næste skælvede af vildt begær efter sin udkårne Mercedes. Med temperamentsfulde positurer, eksplosive spring og syleskarpe linjer fik han salen til at gispe. En kærlighedsdans på liv og død – og en danser i absolut verdensklasse.

Foto: Camilla Winther

Øvrige nominerede

Stephanie Chen Gundorph, Blodbryllup, Det Kongelige Teater

Hun var tvangsægteskabets tavse centrum, men hun var også den uregerlige kvindes vilde flugt. Med panik i blikket og desperation i fødderne flygtede hun fra overgreb og ufrihed. Spurtede, styrtede, løb igen. Sårbarheden var mejslet i hendes sirlige bevægelser. Men det samme var styrken. En erotisk danser i sine følelsers vold.

Amancio Gonzales, Peer Gynt, Dansk Danseteater og Det Kongelige Teater

På smidige bukkeben vred han sig, vaklede, stampede afsted med sin store muskelkrop i tåspidssko. En skygge, en spejling af Peer Gynts indre dæmoner, eller måske Døden selv, der kredsede om sit bytte, klar til at angribe med sine atletiske lemmer. Denne gådefulde dobbeltgænger var frygtindgydende – og vildt betagende.