Ena Spottag, Fuglene, REPUBLIQUE/REVOLVER
Juryens motivation
Mattis var helt særlig, en tosse, en tuste, og ikke mange ville kunne løfte blandingen af livsklogskab og barnets intuitive blik på verden. Med årvågne øjne, hændernes formålsløse basken og betoningerne, der hele tiden afslørede nye lag af den uvidende og alvidende særling, blev han et etisk pejlemærke i et ødelagt samfund. En dyb og menneskeklog skildring.

Foto: Camilla Winther
Øvrige nominerede
Anne Plauborg, Lady Chatterleys elsker, Aarhus Teater
Med scenisk autoritet og altgennemtrængende grådighed tegnede hun et flammende portræt af en kvinde, der ikke ville nøjes. Begæret trak i hver fiber af Constance, som smeltede ned over sengen, vred sig hen over gulvet, skælvede i lyst og frihedslængsel. I denne opdaterede feministiske version fik kroppen lov til at tale med glubsk stolthed i et æggende manifest for kvindens autonomi.
Benjamin Kitter, Cyrano de Bergerac, Odense Teater
Som den lidenskabelige rimsmed Cyrano sprudlede han med dragende energi fra første færd. Uden teaternæse, men med en enestående ægthed ejede han scenerummet i en evig vekslen mellem forfører og fornærmer. Fra spydig retoriker til såret kærlighedskriger. Hvert rim antændte en ild. ”Hvem er det, vi skylder tak? Cyrano de Bergerac!”