Don Juans inferno, Det Kongelige Teater & Opéra national du Rhin

Don Juans inferno, Det Kongelige Teater & Opéra national du Rhin. Foto: Camilla Winther

Juryens motivation

Et remix af operahistorien blev forvandlet til både et helvedesridt og et bud på fremtidens opera. Genreskel blev opløst, samtidig med at de store følelser, eksistentielle overvejelser og tvivlen blev fastholdt. Er en djævel i virkeligheden god, fordi han straffer ondskab?

Øvrige nominerede

Eugen Onegin, Det Kongelige Teater og La Monnaie/De Munt

Dramaet var skåret ind til benet, fortættet til en minimalistisk, men alligevel pompøs scenografi, der gav de store følelser plads til at dominere. De enkle rum og stærke sangere fik Tjajkovskijs klassiker til at stå helt rent som voldsomt gribende tragedie.

Hjem, Stine C v/Stine Rejnholdt

I fængselsomgivelserne foldede Josefine Opsahls smukke musik sig langsomt, men sikkert ud og slog til sidst nådesløst til, så ensomheden føltes overvældende. Her var ikke bare tale om en stærk opera, men et rørende menneskeligt møde, der tog dig i hånden i mørket og hjalp dig ud i lyset.