
Karin Gille
Juryens motivation
Attachémapper stod i rækker, mens businessfolk gik travle ned mellem dem. Mapperne var bygninger i New York, og det var 11. september. De afmægtigste sprang ud af tårnene og gled gennem luften i slowmotion. Et æstetiseret terrorvarsel, der knasede som bygningsstøv mellem tænderne.
Øvrige nominerede
Laura Rasmussen, Ditte Menneskebarn, Sydhavn Teater
Mie Riis, Alice i Eventyrland, Aarhus Teater
Kriterier
Se kriterierne for at modtage denne pris
Øvrige nominerede
Laura Rasmussen
Ditte Menneskebarn, Sydhavn Teater
Det grå vasketøj hang frit blafrende i endeløse snoresystemer under det højloftede kapel som spejl på Dittes klassekamp i pjalteproletariatet. Stoffet kærtegnede hendes røde hænder, men lagde sig også kvælende om hendes hals. En original feministisk scenografi fra samfundets bund.
Mie Riis
Alice i Eventyrland, Aarhus Teater
Dimensionerne ramte mareridtets logik. Alice var lillebitte, men hendes kjole var kæmpestor. Rosenhaven var frydefuld, indtil kaninen viste kløer – og marmorgulvet drejede rundt, så vi svimlede over svævende spillekort og enorme pufærmer. Sukkerknald i tekoppen? Værsgo og magi!