Laura Rasmussen, Margrete I, Teatret Møllen

Laura Rasmussen, Margrete I, Teatret Møllen. Foto: Privatfoto

Juryens motivation

En nøgen elpære hang ned fra loftet og beskidt-hvide hvælvinger dannede bagvæg for de tre skuespillere. Det skrabede og modige design gav fantasien frit spil og kastede lange, faretruende skygger, der forstørrede og bekræftede fortællingen om en pige og kvinde med en særlig skæbne i en særlig tid.

Øvrige nominerede

Carsten Wittrock, Vi-De-Os, Nørregaards Teater

Menneskets smerte, varme og selvdestruktivitet blev i hans hænder en scenografisk centrifuge mellem skabelse og undergang, demokrati og udslettelse. Treenigheden var helstøbt sammenvævet og splintrende adskilt.

Christian Albrechtsen, Under dybet, Det Kongelige Teater

En hypnotiserende danse macabre med svajende fasanfjer, mennesker i lag, et fluorescerende kranie og barrøvede bassangere. Hans spraglede scenemaleri forløste visuelt de tre livsfaser i besættende overgangsriter. En dødedans til livet.