Johannes Lilleøre, Kannibalen, Det Kongelige Teater og Teater Grob/Blaagaard Teater

 Johannes Lilleøre, Kannibalen, Det Kongelige Teater og Teater
Grob/Blaagaard Teater. Foto: Sara Galbiati

Juryens motivation

Kan man forstå det uforståelige? Ud af to mænds kannibalistiske projekt voksede en bevægende historie om længslen efter blot én gang at blive forenet med et andet menneske. Mørket forløste tekstens insisterende poesi og åbnede os mod det, vi ellers må tage afstand fra.

Øvrige nominerede

Madame Nielsen, Panic!, Aarhus Teater

Mens isen smeltede, og planeten brændte, skændtes seks gardere om kolonitiden og personlige pronominer i førsteaktens apokalyptiske revy. Senere blev teksten et globalt rekviem. Skal jeg dø nu? spurgte barnet, da det blev svært at få vejret. Svaret var ikke til at bære.

Henrik Szklany, Dødsbo på pløjemarken, Aalborg Teater

Anita-trilogien havde blik for det hele. Det stille hverdagsdrama, hvor pauserne sagde mere end ord, men også de grove sandheder, der pløjede sig gennem pomfritter og pilleglas. Portræt af en rebelsk taberkultur, hvor magien findes i en popsang og et besøg fra kommunen.