Frederikke Dalum og Søren Knud Christensen, Arturo Uis uhindrede vej til magten, Vendsyssel Teater

 Frederikke Dalum og Søren Knud Christensen, Arturo Uis
uhindrede vej til magten, Vendsyssel Teater. Foto: Søren K. Kløft og Anders Lindved

Juryens motivation

Med livevideo, avanceret kamerateknologi og røgmaskiner skabte scenedesignet forestillingens fremdrift. En intelligent og krævende leg, hvor mafiaens skumle skure og blinde vinkler gjorde os rundtossede af teatrets illusioner og verdens kynisme. Verfremdung 2.0!

Øvrige nominerede

Marie í Dali, Manualen, Det Kongelige Teater

Blodceller i dryppende gevandter. En ensomt blinkende puls. Hjertet, der brølede i sit bur. Den døende krop var et ildevarslende scenemaleri i denne dystre manual, hvor et spøgelseshvidt smertekor gispede efter ilt: Hav barmhjertighed! En uafrystelig, pompøs undergang.

David Gehrt, Dracula, Aarhus Teater

Det gotiske forlæg om den blodtørstige greve blev forløst perfekt i den labyrintiske, hypnotiserende scenografi. Abstrakte lysstofrør gav en filmisk effekt, mens en væg af hvide kister fik nakkehårene til at rejse sig. Med hugtænder i årets uhyggeligste dobbeltseng.